Sprog før metoder – vejledning af indvandrerkvinder med ikke-vestlig baggrund  |  | Af Camilla Sichlau, projektkoordinator og Isa Braagaard, virksomhedskoordinator
Når vi vejleder indvandrere med begrænset dansk, er det ekstra vigtigt, at vi fokuserer på modtagerens forståelse og ikke på at gøre det ”rigtigt”. Vi skal vejlede, så det er let at forstå. Vejledningsmetoderne er vigtige, fordi de hjælper os med at komme ud over vores fordomme og dybere ned i de egentlige årsager til problemet. Men metoderne skal ændres efter sproget – ellers kan vejledningen gøre mere skade end gavn.
Artikel |  |
Det kræver tro og mod at tale dansk – vejledning af indvandrerkvinder med ikke-vestlig baggrund  |  | Af Camilla Sichlau, projektkoordinator og Isa Braagaard, virksomhedskoordinator
Vi har ofte ramt muren i og været dybt frustrerede over, at vi ikke bliver forstået og ikke kan forstå den kvinde, vi vejleder. Men vi kan ikke vente og håbe på, at kvinderne på et tidspunkt taler godt nok dansk til, at vi kan tilbyde dem vejledning. I stedet for må vi justere metoderne, så vejledningen kan gennemføres med det dansk, som de taler.
Artikel |  |
Registrering i app støtter relation og refleksion  | | Af Susanne Østergaard
"Registreringerne i appen gør det synligt, at både tyngden og omfanget af de unges udfordringer kræver, at de personer, der skal varetage coach-funktionen, er uddannede inden for coaching og vejledning."
Artikel |  |
Kommunerne på Vestegnen trækker UU-vejledningen hjem  | | Af Jes Vitting, chef- og pressekonsulent i COK
UU Vestegnen bliver nedlagt, og de medvirkende kommuner er i gang med at trække UU-vejlederne tilbage til kommunerne. Fra august 2019 vil UU-vejledningen fx blive en del af de kommunale jobcentre. En beslutning der både medfører faglige, organisatoriske og personlige forandringer. Artikel |  |
Bliver der valgmuligheder i den sammenhængende kommunale ungeindsats  | | Af Dorte Pia Andersen
"Med et fokus på den gode hensigt at drage omsorg, risikerer vi, at de unge fastholdes i passive og ukritiske medborgerroller fremfor at udvikle sig til de selvstændige og selvforsørgende borgere, regeringen ønsker. Omsorgsfulde og anerkendende tilgange risikerer at kamuflere de unges perspektiv."
Artikel |  |
"Man skal ikke bare følge vennerne"  |  | Af erhvervspraktikant Anders Moldt
Hvorfor er det vigtigt at være i praktik? Hvordan er det at skulle tage et uddannelsesvalg? Hvad er en god vejleder? Mini-interview
|  |
Karrierevejledning i et krydsfelt  | | Af Lisbeth Højdal
"Der er behov for en vejledningsfaglig debat om, hvilke konsekvenser det kan have, hvis karrierevejledning bliver reduceret til at blive en arena for læring og tilegnelse af kompetencer."
Artikel |  |
Karrierekompetencer - et svar på studerendes tvivl og usikkerhed?  | | Af Rikke Ellegård Hansen
Hvilke muligheder og begrænsninger er der i at anvende karrierekompetencebegrebet til vejledningen af studerende på videregående uddannelser, som oplever tvivl og usikkerhed i forbindelse med deres studievalg og fremtidige karriere på et foranderligt arbejdsmarked?
Afsluttende opgave DUEK |  |
Mangfoldig karrierevejledning  | | Af Elisabeth Graungaard
Hvordan kan vi tværs over landegrænser udveksle erfaringer og inspirere til udvikling af egen og hinandens vejledningspraksis?
Artikel |  |
|