Af Elenore Caroline Toft Schaumose, vejleder på ZBC
Hvordan kan tosprogedes frafald på en SOSU-skoles grundforløb 2 forklares, og hvordan kan vejledning imødekomme de udfordringer, som frafald kan medføre?
Eksamensopgave (DUEK)
Hvordan kan det være, at der er så store problemer i forhold til fastholdelse på uddannelserne - og manglende arbejdskraft i SOSU-faget? Gør vi noget? Gør vi nok? Forstår vi, hvad der er på spil?
Der foregår en masse tiltag på mange forskellige niveauer. Eleverne vejledes i en retning - tilpasset SOSU-faget - der passer til den enkelte, men den enkelte vejledes også med underliggende agendaer om rekruttering og fastholdelse. Så hvad er der på spil i vejledningen
for den enkelte tosprogede elev og for uddannelsesinstitutionen generelt? Hvordan kan tosprogedes frafald på en SOSU-skoles grundforløb 2 forklares, og hvordan kan vejledning imødekomme de udfordringer, som frafald kan medføre?
De spørgsmål giver vejleder på ZBC i Næstved Elenore Caroline Toft Schaumose sine bud på i opgaven Kulturmødet med det danske uddannelsessystem (pdf)