Titel:
Refokusert veiledning: Delt rådgivningstjeneste og skolens ansvar
VF12 Printartikel:
FB
Kort tekst:
Delt rådgivningstjeneste sigter mod at adskille uddannelses- og erhvervsvejledning fra en mere socialpædagogisk vejledning. Lone Lønne beskriver erfaringerne fra et tre-årigt forsøg i Norge.
Person:
Billede:
Lone Lønne Christiansen
Navn:
Lone Lønne Christiansen
E-mail:
Titel:
Prosjektleder, Læringssenteret, Oslo
Arbejdssted:
Fotoreportage:
Lang tekst:

I Norge har vi hatt skolerådgivningstjeneste i mange år, men dens fokus, og lovgivningen om skolens ansvar har endret seg noe gjennom tidene. I dagens Opplæringslov, heter det at: "Elevene har rett til nødvendig rådgivning om utdanning, yrkestilbud og yrkesvalg og om sosiale spørsmål"

Loven gjelder grunnskolen og videregående opplæring (dvs. inntil 19 år), men grunnopplæringen har hatt relativt små ressurser til å gi denne rådgivningen. Fordi den sosialpedagogiske rådgivningen ofte har karakter av "brannslukking", og fordi de sosialpedagogiske utfordringene har økt (Teig, 2000), er det blitt lite tid igjen til utdannings- og yrkesveiledning på den enkelte skole. Systemet med at den sosialpedagogiske rådgivningen og utdannings- og yrkesveiledningen har blitt ivaretatt av samme rådgiver med en relativt knapp tidsressurs, har dermed bidratt til å marginalisere arbeidet med utdannings- og yrkesveiledning.

Det har ikke vært stilt spesielle krav til veilederkompetanse for skolerådgivere. Selv om mange rådgivere har noe utdanning innen karriereveiledning, er de fleste utdannet lærere, kanskje med sosialpedagogisk fordypning. Derfor har ofte utdannings- og yrkesveiledningen blitt mangelfull, og enkelte rådgivere har bare hatt tid og mulighet til å gi generell informasjon til elevene.
 
I dagens stadig mer komplekse, uoversiktlige og omskiftelige samfunn er det betydelig større behov for individuell veiledning og tilrettelagte prosesser for den enkelte elev. At vi i Norge har hatt problemer med mismatch mellom elevenes valg av utdanning og arbeidslivets behov, og et særlig kjønnsdelt arbeidsmarked, har også bidratt til å rette søkelyset mot behov for endringer.

Utdannings- og forskningsdepartementet har de senere år satset på endring og utvikling, men uten å gjøre noe med tidsressurs og krav til kompetanse. I 1997 startet et treårig prosjekt "Bevisste utdanningsvalg" som skulle prøve ut tiltak for å få mer bevisste utdanningsvalg uavhengig av tradisjonelle kjønnsroller (Buland & Havn, 2001) . I 2000 ble også prosjektet "Delt rådgivningstjeneste" igangsatt. Også dette prosjektet har vart i tre år og har omfattet ungdomsskoler og videregående skoler i fire fylker.

Fra 1997 har mange skoler også jobbet med å gjøre karriereveiledning til "hele skolens ansvar" (Buland & Havn 2003). Dette innebærer å se utdannings- og yrkesveiledningen i et større perspektiv enn den rene informasjonen og den personlige veiledningssamtalen.
 
I dette perspektivet omhandler karriereveiledning at elevens eget valg er resultatet av en prosess som starter allerede på barnetrinnet. Skolen bør møte elevens behov for å få støtte, veiledning, informasjon, motivasjon og hjelp til refleksjon i denne prosessen. Skolens arbeid med utdannings- og yrkesvalg skal være en utvidet form for karriereveiledning, som dekker elevens behov for kunnskap om "meg selv", styrker elevens valgkompetanse og legger tilrette for de unges første møter med, og kunnskaper om de utdannings- og arbeidsmuligheter livet kan by dem.

Prosjektet Delt rådgivningstjeneste
Prosjektet Delt rådgivningstjeneste hadde som mål: "Å styrke yrkes- og utdanningsveiledningen gjennom forsøk med delt rådgivningstjeneste slik at elever i grunnskolen og i videregående skole settes bedre i stand til å foreta bevisste utdanningsvalg, uten at den sosialpedagogiske rådgivningen svekkes". Det ble avsluttet høsten 2003 etter tre års forsøk i Oslo, Akershus, Oppland og Rogaland.
 
 

 Delt rådgivningstjeneste betyr i denne sammenheng en organisatorisk deling av rådgivningstjenesten i skolen, slik at utdannings- og yrkesveiledningen skilles fra den sosialpedagogiske rådgivningen.


Prosjektet har vært en suksess i den forstand at prosjektskolene har opplevd at yrkes- og utdanningsveiledningen har blitt styrket, samtidig som dette ikke har gått ut over kvaliteten på det sosialpedagogiske arbeidet. Skolene har fått rom til å utvikle og prøve ut en rekke modeller og virkemidler i arbeidet med utdannings- og yrkesveiledning, og evalueringen tyder på at elevene er mer fornøyde med det tilbudet de har fått. Rapporter og mer informasjon finnes på http://drt.ls.no.

Rådgiverrollen og karriereveiledning som hele skolens ansvar
Prosjektet har også vist at det er riktig å jobbe mot målet at karriereveiledning skal være hele skolens ansvar, og at en suksessfaktor er at dette arbeidet er forankret i skolens ledelse, skolens planarbeid og hos lærerne. Prosjektet har ført til en mer helhetlig tenkning rundt karriereveiledning, og det er utviklet kjeder av tiltak som griper inn i og støtter opp om hverandre.
 
Mange ungdomsskoler kjører nå for eksempel sammenhengende tiltak over tre år, i tillegg til at overgangen mellom skoleslagene er klarere fokusert, og samarbeidet mellom skoleslagene og mellom skole og arbeidsliv er styrket. Prosjektet har også utviklet noen gode tiltak i forhold til å samarbeide med, og bruke foreldrene som ressurs i veiledningsarbeidet. Samspillet mellom lærer og karriereveileder for å fange opp og møte elevenes særlige behov er et viktig virkemiddel for å gjøre veiledningen best mulig for enkelteleven, og for å møte enkelteleven på de riktige tidspunktene.

Deling av tjenesten, med den nødvendige opprydningen i oppgaver, ansvar og roller som dette medfører, har ført til en tydeligere oppgavefordeling. Dette gir rådgiver en ny, mer profesjonell rolle. Hun blir koordinator og tilrettelegger, og det frigjøres tid til gjennomføring av individuell veiledning med elevene, tilpasset informasjon og hjelp til enkeltelever.
 
OECD har påpekt at en ideell målsetting om hele skolens ansvar lett kan bli det godes fiende (OECD, 2002). Dersom skolens arbeid ikke er hensiktsmessig organisert vil et felles ansvar lett kunne erstattes av ansvarspulverisering. En forutsetning er derfor at skolen faktisk har en ansvarlig koordinator, inspirator og pådriver. Dette vil være en av karriererådgiverens oppgaver. Veilederens tilhørighet til skolen er derfor viktig for kvaliteten på skolens samlede karriereveiledningsarbeid.

Veiledning for alle eller fokus på elever med særlige behov?
Det har ikke vært noen debatt i norsk skole om en mulig prioritering mellom veiledning til alle, eller til de elevene med størst behov. Men når en reiser diskusjonen, ser det ut til at den beveger seg langs de samme skillelinjene som diskusjonen om deling av rådgivningstjenesten.

I arbeidet med deling av rådgivningstjenesten har det vært en god del motstand og utfordringer. Et av de viktige motargumentene som ble reist mot deling, var at rådgiverkontoret, med både tilbud om utdanningsveiledning og sosialpedagogisk veiledning var et lavterskeltilbud som på best mulig måte kunne ta vare på "hele" eleven. Tilbudet om karriereveiledning skulle bidra til å ikke stigmatisere de elevene rådgiver allerede brukte mest tid på, de med behov for særskilt tilrettelagte tilbud og tett oppfølging. Argumentet er at særlig disse elevene skal slippe å forholde seg til mange personer, og at det er viktig for en utdanningsveileder å kjenne elevens historie.
 
Andre har uttalt at det er godt for både eleven og rådgiveren at de ikke kjenner hverandre for godt. Karriererådgiveren bør kjenne eleven og hans eller hennes skolemiljø, men skal ikke være den som tar seg av elevens problemer. Dette gir eleven mulighet til å legge igjen "bagasjen" utenfor rådgiverkontoret, og det kan bidra til en friere refleksjon om muligheter og planer sammen med rådgiver.

Et annet moment er det faktum at det føres en politikk i Norge der opplæringen skal tilpasses til alle. En ny Stortingsmelding slår bl.a. annet fast at

 

Tilpasset opplæring innebærer at alle sider av læringsmiljøet ivaretar variasjoner mellom elevenes forutsetninger og behov. En inkluderende opplæring krever at også elever med behov for spesiell tilrettelegging skal tilhøre et inkluderende fellesskap og møte utfordringer tilpasset deres behov og forutsetninger. (Kultur for læring, 2004)


Dersom vi ser karriereveiledning som hele skolens oppgave i lys av politikken om tilpasset opplæring for alle, blir diskusjonen om målretting av veiledningen for spesielle grupper litt på siden. Spørsmålet blir da heller hvordan vi på beste måte skal kunne differensiere tilbudet om veiledning i forhold til elevenes ganske ulike behov. Dette er en utfordring som krever innsats, kompetanse og erfaringsdeling.

I en pågående "Satsing mot frafall i videregående opplæring" (2003-2006), er målsettingen fattigdomsforebygging, og målgruppen er elever som står i fare for å droppe ut av videregående opplæring, bl.a. funksjonshemmede, minoritetsspråklige og sosialt utsatte elever. Satsingen er en del av regjeringens Handlingsplan mot fattigdom, og dreier seg altså om sosial inkludering (Tiltaksplan mot fattigdom, 2003).
 
Likevel bærer mange av tiltakene i denne satsingen preg av å ha alle elever som målgruppe. Dette gjelder for eksempel tiltak for å styrke skolerådgivernes kompetanse på utdannings- og yrkesveiledning, fokus på differensiering av undersvisningen og tiltak for trivsel og inkludering i skolehverdagen.
 
Andre tiltak er rettet mot spesielle målgrupper, som f.eks kompetanseutvikling på veiledning av minoritetsspråklige elever, yrkesveiledning for de skoletrette og bygging av lokale nettverk mellom aktuelle støtteinstanser som rådgivere, pp-tjeneste (den pedagogisk-psykologiske tjenesten), aetat (arbeidsmarkedsetaten) og Oppfølgingstjenesten for å fange opp og tilrettelegge for frafallstruede elever. Her går målrettede tiltak hånd i hånd med tiltak som i prinsippet gjelder alle.

Prosjektet Delt rådgivningstjeneste hadde bedre veiledning for alle elever i grunnopplæringen som mål, mens målene for både prosjektet Bevisste utdanningsvalg og dagens "Satsing mot frafall i videregående opplæring"(2003-2006) har rettet seg mot spesielle grupper.

  • I Bevisste utdanningsvalg dreide det seg om arbeidsmarkedspolitiske likestillingsmål og tiltak for å få flere jenter og gutter til å velge videregående utdanning uavhengig av tradisjonelle kjønnsroller.
  • For Satsing mot frafall dreier det seg om sosial inkluderingspolitiske mål som krever tiltak mot målgrupper som er særlig utsatt for å ikke fullføre videregående opplæring.

Det er med andre ord ulike grupper som til enhver tid blir definert slik at det er nødvendig å rette et spesielt fokus mot dem. Men et særlig fokus og innsats i forhold til enkeltgrupper gjør ikke veiledningsbehovet for alle de andre noe mindre. Derfor vil det være viktig å opprettholde også et generelt fokus. Dette bør gjøres på en slik måte at det også gagner grupper med særlige behov, eller både likestillingspolitiske og sosial inkluderingspolitiske mål i tillegg til de arbeidsmarkedspolitiske og mål om livslang læring. Mister vi dette av syne, kan vi risikere at veiledningen blir et eksklusivt tilbud for marginaliserte grupper.

Et norsk eksempel på at veiledning har vært målrettet mot de med særlige behov, er de siste årenes veiledningstjenester i aetat (den norske arbejdsmarkedsstyrelse).
 

 "Aetat gir bare yrkesveiledning til alle registrerte arbeidssøkere og yrkeshemmede på yrkesrettet attføring"

 
Veiledningstjenestene for øvrig er gjort mer digitale og basert på hjelp til selvhjelp. Dette er i og for seg et godt prinsipp, men resultatet har vært at mange voksne ikke får den hjelp de har behov for fordi de ikke kan dokumentere at de er i målgruppen, og at de personavhengige veiledningstjenestene er kraftig nedbygget.

Man kan altså definere særlige behov på mange måter, og ut fra ulike motiv:

  • Er det jenter og gutter som skal inspireres til å velge utradisjonelt?
  • Er det minoritetsspråklige, sosiale dropouts eller funksjonshemmede som skal hjelpes til å gjennomføre sin videregående opplæring?
  • Er det de elevene som har fått utredet et behov for særskilt tilrettelagt opplæring, eller noen helt andre?

I den norske skolen har det ikke blitt stilt spørsmål ved om man skal tilby veiledning til alle eller bare til spesielle grupper. Men som vi ser settes det, i tillegg til den veiledning som tilbys alle, inn spesielle tiltak for definerte målgrupper. Dette kan sees som et svar på behov for ekstra innsats over en begrenset periode, eller behov for ekstra fokus innenfor det generelle veiledningstilbudet. Slike tiltak vil etter mitt syn være helt nødvendige, for at vi skal utvikle et godt tilbud til alle.
 
Skolen skal bidra til å gjøre alle elevene i stand til å navigere på egenhånd i vårt komplekse samfunn, og med livslang læring som mål. Derfor må karriereveiledning også være et generelt satsingsområde som gjelder alle elever, og som tilpasses den enkeltes behov. Med andre ord: ja takk, begge deler.

Tidsskriftsnr.:
2004 nr. 2
Publiceringsdato:
03-05-2004
Kommentarer
Kommentarlink:
Kommenter link:

Ophavsret


© Schultz Information

Se vilkår og betingelser

kommentarvisning:
Om forfatteren:
Faktatitel:
Fakta:
Artikeltitel:
Relaterede artikler:
Nyhedtitel:
Nyhedslinks:
Litteraturtitel:
Linktitel:
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 7228 2826  E: kundeservice@schultz.dk
Indstillinger for cookie-samtykke