Titel:
Jobcenter på markedet
VF12 Printartikel:
FB
Kort tekst:
Jobcentre skal markedsføre vejledning. Nu er chancen der for slippe AFs gamle image som "stempel-aktiveringsfabrikken" og i stedet tilbyde en åben og anonym vejledning om job og uddannelse. Men hvordan?
Person:
Billede:
Linda-Srensen.jpg
Navn:
Linda Sørensen
Titel:
Erhvervsvejleder
Arbejdssted:
Jobcenter Odense
Fotoreportage:
Lang tekst:
Selvfølgelig skal vejledningen i de nye jobcentre markedsføres, så vi sikrer at alle kommunens borgere og virksomheder får kendskab til, at der findes tilbud om voksenvejledning i nogle af de nye jobcentre.

Her er netop en unik mulighed for at slippe af med det gamle AF-image "stempel-aktiveringsfabrikken", og i forhold til kommunens kontanthjælpsmodtagere har de nye jobcentre en helt anden indgangsvinkel, nemlig et tilbud om en åben, anonym vejledning om job og uddannelse.

Jobcentrenes formål er blandt andet at hjælpe alle ledige med at blive matchet i det helt rigtige job for dem. Et af midlerne til dette er den vejledning, der tilbydes i de nye jobcentre. Derfor skal disse servicetilbud selvfølgelig markedsføres. Det bliver de i kraft af orienteringsbreve til ledige og til a-kasser, i breve til virksomheder og ved almindelig skiltning og henvisning til Jobcenteret.

Ledige er tvunget til at henvende sig i jobcentrene for at blive tilmeldt og for at modtage tilbud om aktivering. Ingen ledige er umiddelbart tvunget til at bruge jobcentrenes tilbud om vejledning, derfor skal den markedsføres. Men markedsføringen skal ikke gøres for smart, her skal ikke lægges op til noget "karrieretjek" eller "har du besøgt din "karrieredoktor" i dag?

Vejledning til den almindelige lønmodtager
Tidligere havde Arbejdsformidlingen et tilbud om åben, anonym erhvervsvejledning til alle borgere, uden at der blev lavet det store markedsføring ud af det. Vejledningen i Jobcenteret skal være et tilbud til den almindelige borger, som skal opleve, at her kan man komme med små og store spørgsmål, som bliver tagetseriøst - fx "Jeg har været på den samme fabrik de sidste 15 år. Hvilke muligheder har jeg, når den lukker ved årsskiftet?" eller "Jeg har problemer med at læse og regne, kan jeg så godt følge med på et AMU-kursus og få et hygiejnecertifikat?"

Det er netop den slags problemer, den almindelige lønmodtager tumler med og oftest ikke får hjælp til at komme videre med, selvom behovet ikke bliver mindre de kommende år, hvor flere rutinejob forsvinder, og de nye job kræver flere kvalifikationer. Her kan vejlederen i jobcenteret gøre en forskel.

Ved den netop indgåede overenskomst er der lavet aftale om to ugers efteruddannelse pr. år. Det er godt med fokus på efteruddannelse, men for at aftalen bliver noget værd, er der behov for neutral vejledning om "hvilken efteruddannelse?" - Denne opgave kan vejlederne i de nye jobcentre sagtens påtage sig og dermed markedsføre sig som et tilbud til virksomheder og borgere i kommunen.

I den forbindelse kunne det være oplagt at lave et tilbud om opsøgende vejledning ude påvirksomhederne i kommunen.

Mens vi venter på voksenvejledningsreformen
I dag er vejledningen i jobcentrene det bedste bud på en neutral voksenvejledning. Vi venter stadig på voksenvejledningsreformen - vi har Studievalg og UU - men hvor skal de voksne gå hen? De skal selvfølgelig gå i de nye jobcentre og få kompetent vejledning - og det vil de gerne, hvis det er et sted, hvor man helt naturligt kommer sammen med en masse andre, der har brug for viden om job og arbejdsmarked.

I de kommende år vil vi se store grupper på arbejdsmarkedet betale for konsultationer hos deres egen private karrierevejleder - eller med et andet ord "coach" - og det er helt fint - men kan ikke og skal ikke erstatte et offentligt tilbud om vejledning af voksne om deres muligheder på arbejdsmarkedet.

Ingen varmestue
I Odense er vi opmærksomme på de signaler, vi sender til borgerne. Det er vigtigt, at alle skal føle sig velkomne og har lyst til at sætte sig og kigge efter job i avisen eller skrive på computeren. Derfor vil vi ikke være en "varmestue", og vi ønsker ikke at have folk siddende, der bruger stedet som en bedre netcafe, heller ikke hjemløse får lov til at bruge centeret som opholdssted.

Omvendt skal vi heller ikke være for "smarte". I starten overvejede vi om, der skulle være tavler med jobopslag, da alle job jo kan findes på nettet. Men i erkendelsen af, at ikke alle kan bruge en computer og for at "brande" stedet, hænger der nu jobopslag alle vegne. Det er en del af markedsføringen - vi vil gerne skabe en rar, neutral stemning ligesom på et bibliotek.

Det kan være svært at leve op til, når ledige kontanthjælpsansøgere skal til en samtale hos jobcenterets visitator, hvor der skal tages stilling til pågældendes arbejdsparathed, før der kan tages stilling til en ansøgning om kontanthjælp. Det kan af nogle opfattes som meget bureaukratisk og desværre afstedkomme noget råberi, når du fx lige er blevet løsladt fra fængslet og har brug for penge nu. I sådanne situationer er det lidt svært at leve op til Claus Hjort Frederiksens bud om at vente folk i døren med et job i hånden.

Vejledningstilbuddet skal være der, hvor folk kommer i forvejen
Senere, når kontanthjælpen er på plads, har vi oplevet ledige kontanthjælpsmodtagere henvende sig anonymt i åben vejledning og spørge efter et godt råd. Ofte er udgangspunktet "Hvordan bliver jeg kosmetolog - eller lastbilchauffør?" - så tager vi vejledningen derfra.

Det er en af pointerne ved at have den åbne vejledning placeret i et jobcenter. Det er stedet, hvor folk kommer i forvejen, og dermed bliver det et tilbud, der netop bruges af den almindelige borger uden de store karriereplaner, men med behov for viden om arbejdsmarked og efteruddannelse. Hvis voksenvejledningen var placeret for sig selv uden sammenhæng med andre offentlige servicetilbud, er det ikke sikkert, at den ville blive brugt af de borgere i kommunen med størst behov.

Minimumsstandarder for vejledningen, som en del af markedsføringen?
Forårets politiske debat bliver nok diskussionen om kvalitetssikring og minimumsstandarder i de offentlige tilbud. Hvis vi skal sætte minimumsstandarder op for den åbne vejledning, kunne det være følgende:

  • Vejlederne har alle opdateret viden om uddannelse og arbejdsmarked.
  • Vi tilbyder en åben, anonym dialog.
  • Vi spørger ikke om mere, end hvad den vejledningssøgende selv lægger op til.
  • Målet er altid et job. Vi tror på, at der er plads til alle på arbejdsmarkedet - kunsten er at finde den rette. Det kan godt være, at du kommer med en idé om job i it-branchen, men går fra samtalen med en plan om job på et lager - og synes, det er ok.
  • Vi arbejder i bevidstheden om, at vi aldrig ved, hvornår vi møder den næste J.R. Rowling (Harry Potters mor) - respekt for folk og deres idéer.
  • Vi arbejder også med det udgangspunkt, at ikke alle sygdomme og kriser behøver at være overstået, før der findes en ny placering på arbejdsmarkedet. Jeg talte i sidste uge med en dame, som havde haft en stor stilling inden for regnskabsområdet. Hun lider nu af depressioner og koncentrationsproblemer. Vi fandt sammen ud af, at hun godt kunne acceptere et job inden for det ufaglærte område, som hun kan klare samtidig med behandling af sin sygdom. Hun ringedeefterfølgende og fortalte, at hun havde fundet sig et deltidsjob som hundetrimmer.

Det er vel rimeligt nok, at borgeren ved, hvad man får, når man henvender sig på jobcenteret og beder om en samtale.

Det store spørgsmål er, om den frivillige åbne voksenvejledning kan fungere på et jobcenter i samspil med "tvungen aktivering"?

Så ja tak til markedsføring målrettet den voksne lønmodtager - gerne med en beskrivelse af, hvad vejledning i et jobcenter består af og kan bruges til.


 

Tidsskriftsnr.:
2007 nr. 2
Publiceringsdato:
10-05-2007
Kommentarer
Kommentarlink:
Kommenter link:

Ophavsret


© Schultz Information

Se vilkår og betingelser

kommentarvisning:
Om forfatteren:
Faktatitel:
Artikeltitel:
Relaterede artikler:
Nyhedtitel:
Nyhedslinks:
Litteraturtitel:
Litteraturlink:
Linktitel:
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 7228 2826  E: kundeservice@schultz.dk
Indstillinger for cookie-samtykke