Titel:
2004 nr. 2: Særlige behov
VF12 Printartikel:
FB
Kort tekst:
Særlige behov
I dette nummer af VejlederForums Magasin tager vi fat på "særlige behov" for vejledning.
Person:
Billede:
Peter Plant
Navn:
Peter Plant
Titel:
Professor
Arbejdssted:
Universitetet i Sørøst-Norge
Fotoreportage:
Lang tekst:

I Lov 298 om Vejledning om valg af uddannelse og erhverv, april 2003, er § 1, stk. 2 et omdrejningspunkt. I den står:
 

 ”Vejledningen skal i særlig grad målrettes unge med særlige behov for vejledning om valg af uddannelse og erhverv”.

En tilsvarende tekst bliver givetvis også en central del af den kommende voksenvejledningsreform: her vil de kortuddannede være dem med særlige behov for vejledning. Det er med dette udgangspunkt, at man skal forstå vejledningens politiske retning og (ny)orientering.
 
Med "særlige behov" ses nogle vejledte som anderledes og som personer, der har andre og særlige vejledningsbehov set i forhold til dem, som ikke har særlige behov og som er – hmmm: normale? Det betyder, at vejledningsindsatsen og vejledningsressourcerne skal målrettes, nemlig mod dem med de særlige behov. Betyder det, at andre må klare sig selv? Fx via en vejledningsportal und nichts weiter?

  • Så hvem er disse særlige med de særlige behov i § 1, stk. 2?
  • Og hvad har de brug for?
  • Hvad er succeskriterierne?
  • Hvad er bagsiden af denne særlige strategi?

Det indkredser vi i dette nummer, især ved at belyse kanterne af vejledningssystemet. For det er vel dér, hvor de særlige behov er mest udtalte?
 
Indhold:

Leder:Særlig, særligt, særlige v/ Peter Plant
 
Interviews
Fire interviews belyser nogle særlige vejledningsbehov:

Tilsammen og hver for sig peger disse interviews på, hvor bredt og differentieret "særlige behov" for vejledning kan og bliver forstået.
 
Artikler

  • Anne Overgaard Clausen, Det Grønlandske Hus, Århus, giver et indblik i det totalkoncept, som vejledning af grønlandske studerende udgør
  • Margot Hansen, Sprogskolen, Slagelse, løfter sløret for dobbelt- og multikulturel vejledning
  • Lone Lønne Christiansen, Læringssentret, Oslo, tager os på tur i det norske vejledningslandskab: er delt og specialiseret vejledning et svar på "særlige vejledningsbehov"? Artiklen er på norsk: det ligger ret i løype
  • Tony Watts giver sit personlige bud på, hvad der kan blive konsekvenserne af en vejledning som (kun?) retter mod særlige behov: Career guidance and social exclusion: a cautionary tale giver en advarsel. Artiklen er på engelsk - med dansk intro: a piece of cake

Ord på vejen
Rie Thomsen og Mette Marie Callesen, RUC, giver læseren nogle ord med på vejen om vejlederpositioner: når vejlederne skal opfylde særlige behov, hvilke mulige positioner er der så for de vejledte?

Fotoreportage
Rolf Plant sætter fokus på Ung til Ung Vejledning i København: kommer denne metode særlige behov i møde?

 

Disclaimer:

I Lov 298 om Vejledning om valg af uddannelse og erhverv, april 2003, er § 1, stk. 2 et omdrejningspunkt. I den står:
 

 ”Vejledningen skal i særlig grad målrettes unge med særlige behov for vejledning om valg af uddannelse og erhverv”.

En tilsvarende tekst bliver givetvis også en central del af den kommende voksenvejledningsreform: her vil de kortuddannede være dem med særlige behov for vejledning. Det er med dette udgangspunkt, at man skal forstå vejledningens politiske retning og (ny)orientering.
 
Med "særlige behov" ses nogle vejledte som anderledes og som personer, der har andre og særlige vejledningsbehov set i forhold til dem, som ikke har særlige behov og som er – hmmm: normale? Det betyder, at vejledningsindsatsen og vejledningsressourcerne skal målrettes, nemlig mod dem med de særlige behov. Betyder det, at andre må klare sig selv? Fx via en vejledningsportal und nichts weiter?

  • Så hvem er disse særlige med de særlige behov i § 1, stk. 2?
  • Og hvad har de brug for?
  • Hvad er succeskriterierne?
  • Hvad er bagsiden af denne særlige strategi?

Det indkredser vi i dette nummer, især ved at belyse kanterne af vejledningssystemet. For det er vel dér, hvor de særlige behov er mest udtalte?
 
Indhold:

Leder:Særlig, særligt, særlige v/ Peter Plant
 
Interviews
Fire interviews belyser nogle særlige vejledningsbehov:

Tilsammen og hver for sig peger disse interviews på, hvor bredt og differentieret "særlige behov" for vejledning kan og bliver forstået.
 
Artikler

  • Anne Overgaard Clausen, Det Grønlandske Hus, Århus, giver et indblik i det totalkoncept, som vejledning af grønlandske studerende udgør
  • Margot Hansen, Sprogskolen, Slagelse, løfter sløret for dobbelt- og multikulturel vejledning
  • Lone Lønne Christiansen, Læringssentret, Oslo, tager os på tur i det norske vejledningslandskab: er delt og specialiseret vejledning et svar på "særlige vejledningsbehov"? Artiklen er på norsk: det ligger ret i løype
  • Tony Watts giver sit personlige bud på, hvad der kan blive konsekvenserne af en vejledning som (kun?) retter mod særlige behov: Career guidance and social exclusion: a cautionary tale giver en advarsel. Artiklen er på engelsk - med dansk intro: a piece of cake

Ord på vejen
Rie Thomsen og Mette Marie Callesen, RUC, giver læseren nogle ord med på vejen om vejlederpositioner: når vejlederne skal opfylde særlige behov, hvilke mulige positioner er der så for de vejledte?

Fotoreportage
Rolf Plant sætter fokus på Ung til Ung Vejledning i København: kommer denne metode særlige behov i møde?

 

Tidsskriftsnr.:
2004 nr. 2
Publiceringsdato:
03-05-2004
Kommentarer
Kommentarlink:
Kommenter link:

Ophavsret


© Schultz Information

Se vilkår og betingelser

kommentarvisning:
Om forfatteren:
Faktatitel:
Fakta:
Artikeltitel:
Relaterede artikler:
Nyhedtitel:
Nyhedslinks:
Litteraturtitel:
Linktitel:
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 7228 2826  E: kundeservice@schultz.dk
Indstillinger for cookie-samtykke