Titel:
Fra periferi til centrum: vejledning rykker
VF12 Printartikel:
FB
Kort tekst:
Hidtil har uddannelses- og erhvervsvejledning betragtet som politikområde været set som en (lille) del af andre områder, et appendix. Sådan er det ikke længere.
Person:
Billede:
Peter Plant
Navn:
Peter Plant
Titel:
Professor
Arbejdssted:
Universitetet i Sørøst-Norge
Fotoreportage:
Lang tekst:

Det er der flere forklaringer på. OECD (2004) er ikke i tvivl:

  • Uddannelses- og erhvervsvejledning er omdrejningspunktet for livslang læring
  • Vejledning hjælper til, at de menneskelige ressourcer udnyttes bedst muligt på arbejdsmarkedet
  • Vejledning er en vigtig del af aktiv arbejdsmarkedspolitik.

Og EU’s vejledningspolitikker går i samme retning. Fx var pkt. 5 i EU’s Memorandum for Livslang Læring (EU, 2000) netop vejledning: ’Rethinking Guidance and Counselling’, hed det her. Gentænke vejledning.
 
Og det er hvad EU’s Ministerråd har gjort med resolutionen om vejledning fra 2004: gentænkt vejledning (EU Council, 2004). Men denne gang som et selvstændigt politikområde med to centrale politiske mål:

  • Vejledning skal bidrage til at de menneskelige potentialer udfoldes mest muligt i uddannelses- og arbejdslivet for at understøtte EU's internationale konkurrencekraft (global competitiveness). Her er det centrale mål videnssamfundets økonomiske vækst. 
  • Vejledning skal bidrage til et mere rummeligt samfund (social inclusion) med større social lighed. Her er det politiske mål at støtte det aktive medborgerskab (active citizenship).

Disse to politiske mål supplerer hinanden, men det ene står først – og størst og klarest. Den sociale, måske ligefrem kompenserende del står svagere (Irving & Malik, 2005).

Vejledning er med denne resolution koblet tæt sammen med en uddannelses- og arbejdsmarkeds- og socialpolitik, som har til formål at skabe større geografisk og arbejdsmæssig mobilitet – og et mere effektivt og fleksibelt arbejdsmarked. Dette kræver et sporskifte i vejledningsindsatsen, ja ligefrem et paradigmeskift ifølge resolutionen. Det skal være slut med bureaukratisk og brugeruvenlig vejledning: nu skal brugerne og deres behov i centrum.

Resolutionen peger på en række områder, hvor hvert enkelt EU-land skal tage fat:

  • Undersøge egne vejledningsordninger i lyset af OECD’s (OECD, 2004) og EU’s (Sultana, 2004) vejledningsundersøgelser og anbefalinger
  • Refokusere vejledning for at støtte de vejledtes læring og job/uddannelses- planlægning
  • Udvikle et tættere Europæisk samarbejde for at udvikle den nationale indsats vejledningsindsats
  • Udvikle det lokale, regionale og nationale vejledningssamarbejde i forhold til livslang læring
  • Udvikle vejlederuddannelser på alle niveauer, strukturelt og indholdsmæssigt 
  • Udvikle og indføre kvalitetssikringssystemer, især ud fra et brugerperspektiv (Plant, 2002)
  • Styrke nationalt og regionalt vejledningspolitisk samarbejde ved at inddrage myndigheder, arbejdsmarkedets parter, brugere, vejledere, unge, forældre
  • Styrke vidensgrundlaget under vejledningspolitiske beslutninger
  • Styrke samarbejdet med internationale organisationer som OECD, ILO, UNESCO og Verdensbanken med henblik på udvikling af vejledningspolitik
  • Følge op på EU’s uddannelsesprogram 2010 og på resolutionen om Vejledning.

Prof
Alt dette er vejledningspolitik: en prioriteret og styret indsats. En lang liste, som også danske vejledningspolitikere – på alle niveauer - skal tage fat på nu og i den kommende tid. Til den ende har OECD og EU Kommissionen i fællesskab udgivet en håndbog for vejledningspolitikere (OECD, 2004), hvor brugernes behov betones meget stærkt: Alle EU-borgere skal kende deres rettigheder i henhold til vejledningstilbuddet, og de skal have adgang til vejledning igennem hele livet på tider og steder, som passer til deres behov.

Håndbogen er en praktisk manual. Den indeholder anvisninger på, hvordan vejledningspolitik kan og bør udvikles – med eksempler, herunder mange fra Danmark, og den betoner det vigtige i at delsystemerne kommunikerer og koordinerer deres bestræbelser. Her tænkes på bl.a. ministerier, som kan have vanskeligligheder med den slags. Læs håndbogen før din vejledningspolitiker. Og bliv selv en.

Tidsskriftsnr.:
2005 nr. 1
Publiceringsdato:
03-02-2005
Kommentarer
Kommentarlink:
Kommenter link:

Ophavsret


© Schultz Information

Se vilkår og betingelser

kommentarvisning:
Om forfatteren:
Faktatitel:
Fakta:
Artikeltitel:
Relaterede artikler:
Nyhedtitel:
Nyhedslinks:
Litteraturtitel:
Linktitel:
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 7228 2826  E: kundeservice@schultz.dk
Indstillinger for cookie-samtykke