Titel:
Uden for nummer: Martin Svane
VF12 Printartikel:
FB
Kort tekst:
”Jeg tør tænke alternativt og udfordrer gerne rammen. Og så er jeg vedholdende.” Martin Svane, der er uddannelseskonsulent i Jobcenter Esbjerg, fik en velfortjent nominering til Schultz Vejlederpris 2015. Mød ham helt uden for nummer. 
Person:
Fotoreportage:
Lang tekst:

Hvad er din styrke som vejleder?
Jeg har en evne til at se de mange muligheder i uddannelsessystemet og et enormt kendskab til de forskellige lovgivninger. Den brede viden bruger jeg til at være stifinder og finde løsninger. Jeg tør tænke alternativt og udfordrer gerne rammen. Og så er jeg vedholdende. Jeg søger, indtil jeg finder. Jeg er også nysgerrig på branchen og videbegærlig efter at opkvalificere mig selv. Det er min store interesse at være fagligt stærk.


 

Hvad er din udfordring som vejleder?
I jobcenterregi har flertallet af brugerne helbredsmæssige udfordringer – både fysisk, psykisk og socialt. Det er en udfordring, at uddannelsessystemet ikke er klædt på til at rumme disse forskelligheder i den brede befolkning. Det kan også være udfordrende at navigere i de mange forskellige uddannelsesretninger og lovgivninger på uddannelsesområdet.
 

Hvad er svært i en vejledningssamtale?
Det kan være svært, når en borger har urealistiske ønsker og krav til en særlig uddannelse. Jeg føler tit, at jeg balancerer på en knivsæg, når jeg forsøger at undgå at blive drømmeknuseren. Det kan også være svært, når jeg kan se og mærke en borgers motivation, men først skal have fx helbredsmæssig afklaring på plads, inden den motivation kan få lov til at udfolde sig.  Jeg ser ofte, at en borger er motiveret og forandringsparat, men reelt ikke er i stand til at handle på det.
 

Hvad karakteriserer en god uddannelsesaftale? Og vejen derhen?
Den bedste vej til en god uddannelsesaftale er, når en borger bliver så godt opkvalificeret, at arbejdsgiveren får en elev, der er uddannelsesparat eller parat til at gennemføre et samarbejde med mesteren. Det skal være et fælles projekt, at borgeren får en uddannelse. Den forudgående indsats kræver samarbejde på tværs af forskellige organisationer, så en god uddannelsesaftale er et resultat af mange menneskers store arbejde – ikke mindst borgerens egen indsats, som skal anerkendes.
 

Hvordan balancerer du imellem borgerens interesser og systemets krav?
Jeg har i flere tilfælde fået praktiktid til at tælle som uddannelsestid. Borgerens kompetencer skal være det gode argument, som gør, at en virksomhed vil lave en uddannelsesaftale. Når kompetencerne ender med at blive honoreret med merit, er det en succes for alle parter. Så har vi lavet en kombination mellem det bedste fra uddannelsesloven og loven om aktiv beskæftigelsesindsats.
 

Hvad har det givet dig at blive nomineret til Schultz Vejlederpris?
Det betyder meget for mig, at der bliver lagt mærke til, at jeg er god til mit arbejde. Det er en stor anerkendelse. Forhåbentlig kan nomineringen også være med til at skabe fokus på, at vi i Jobcenter Esbjerg har turdet sætte baren højt i forhold til at bane nye veje og skabe muligheder for den enkelte. Vi er gode til at skabe match mellem borgerne og virksomhederne. Og vi er gode til at yde virksomhederne den service, det er, at gøre dem bekendt med deres muligheder for at opnå støtte, når der etableres en uddannelsesaftale. Vi viser, at der findes mange ubekendte alternativer til det ordinære uddannelsessystem.

Hvad er din vision for vejledningen?
Vi skal gøre op med fordums tid, hvor borgeren skulle passe til uddannelsessystemet. Min vision er, at det er uddannelsessystemet, der skal passe til den enkelte borger.

 
Disclaimer:
Denne artikel er normalt ikke gratis, men vi synes alligevel, at du skal læse den. Prøv også Vejlederforum i en måned. Så kan du læse mange flere.

Hvad er din styrke som vejleder?
Jeg har en evne til at se de mange muligheder i uddannelsessystemet og et enormt kendskab til de forskellige lovgivninger. Den brede viden bruger jeg til at være stifinder og finde løsninger. Jeg tør tænke alternativt og udfordrer gerne rammen. Og så er jeg vedholdende. Jeg søger, indtil jeg finder. Jeg er også nysgerrig på branchen og videbegærlig efter at opkvalificere mig selv. Det er min store interesse at være fagligt stærk.


 

Hvad er din udfordring som vejleder?
I jobcenterregi har flertallet af brugerne helbredsmæssige udfordringer – både fysisk, psykisk og socialt. Det er en udfordring, at uddannelsessystemet ikke er klædt på til at rumme disse forskelligheder i den brede befolkning. Det kan også være udfordrende at navigere i de mange forskellige uddannelsesretninger og lovgivninger på uddannelsesområdet.
 

Hvad er svært i en vejledningssamtale?
Det kan være svært, når en borger har urealistiske ønsker og krav til en særlig uddannelse. Jeg føler tit, at jeg balancerer på en knivsæg, når jeg forsøger at undgå at blive drømmeknuseren. Det kan også være svært, når jeg kan se og mærke en borgers motivation, men først skal have fx helbredsmæssig afklaring på plads, inden den motivation kan få lov til at udfolde sig.  Jeg ser ofte, at en borger er motiveret og forandringsparat, men reelt ikke er i stand til at handle på det.
 

Hvad karakteriserer en god uddannelsesaftale? Og vejen derhen?
Den bedste vej til en god uddannelsesaftale er, når en borger bliver så godt opkvalificeret, at arbejdsgiveren får en elev, der er uddannelsesparat eller parat til at gennemføre et samarbejde med mesteren. Det skal være et fælles projekt, at borgeren får en uddannelse. Den forudgående indsats kræver samarbejde på tværs af forskellige organisationer, så en god uddannelsesaftale er et resultat af mange menneskers store arbejde – ikke mindst borgerens egen indsats, som skal anerkendes.
 

Hvordan balancerer du imellem borgerens interesser og systemets krav?
Jeg har i flere tilfælde fået praktiktid til at tælle som uddannelsestid. Borgerens kompetencer skal være det gode argument, som gør, at en virksomhed vil lave en uddannelsesaftale. Når kompetencerne ender med at blive honoreret med merit, er det en succes for alle parter. Så har vi lavet en kombination mellem det bedste fra uddannelsesloven og loven om aktiv beskæftigelsesindsats.
 

Hvad har det givet dig at blive nomineret til Schultz Vejlederpris?
Det betyder meget for mig, at der bliver lagt mærke til, at jeg er god til mit arbejde. Det er en stor anerkendelse. Forhåbentlig kan nomineringen også være med til at skabe fokus på, at vi i Jobcenter Esbjerg har turdet sætte baren højt i forhold til at bane nye veje og skabe muligheder for den enkelte. Vi er gode til at skabe match mellem borgerne og virksomhederne. Og vi er gode til at yde virksomhederne den service, det er, at gøre dem bekendt med deres muligheder for at opnå støtte, når der etableres en uddannelsesaftale. Vi viser, at der findes mange ubekendte alternativer til det ordinære uddannelsessystem.

Hvad er din vision for vejledningen?
Vi skal gøre op med fordums tid, hvor borgeren skulle passe til uddannelsessystemet. Min vision er, at det er uddannelsessystemet, der skal passe til den enkelte borger.

 
Tidsskriftsnr.:
Publiceringsdato:
05-10-2015
Kommentarer
Kommentarlink:
Kommenter link:

Ophavsret


© Schultz Information

Se vilkår og betingelser

kommentarvisning:
Om forfatteren:
Faktatitel:
Fakta:
Artikeltitel:
Relaterede artikler:
Nyhedtitel:
Nyhedslinks:
Litteraturtitel:
Litteraturlink:
Linktitel:
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 7228 2826  E: kundeservice@schultz.dk
Indstillinger for cookie-samtykke