Hackschooling er et wakeup-call  

Dennis Nørmark på Afveje

 

FB
Titel:
En vejleder gør information til viden
VF12 Printartikel:
FB
Kort tekst:
Af Anne Mette Ehlers.
"Jo mere du ved, jo bedre kan du hjælpe folk på vej. Kunsten er at dosere din viden, så den vejledte får sat tingene i perspektiv uden at drukne i information", siger eVejleder Jannie Meedom Nielsen.
Person:
Billede:
Navn:
Jannie Meedom Nielsen
E-mail:
Titel:
eVejleder
Arbejdssted:
Undervisningsministeriets eVejledning
Fotoreportage:
Lang tekst:

Skolebørn, gymnasieelever og voksne mennesker på alle steder i livet sms’er, chatter, mailer og ringer til den nye nationale eVejledning. De har alverdens spørgsmål og dilemmaer om uddannelse. Derfor prioriterer ledelsen højt, at de tilknyttede eVejledere har en bred viden om mulighederne i ungdomsuddannelserne, de videregående uddannelser og inden for efteruddannelsesområdet.

”Den brede viden tjener flere formål. For det første giver det os vejledere ro til at være til stede og slappe bedre af i vejledningssituationen. Jeg husker min første tid som vejleder. Inden mennesket over for mig havde formuleret sit første spørgsmål, kørte min hjerne på overtid. For det andet skal vi give den vejledningssøgende perspektiv.”

”Når han eller hun får et chok i røret, når vi oplyser optagelseskravet til medicin, skal vi kende alternativer som sygeplejerske eller ambulanceredder, så vedkommende får mod til at tænke i andre baner. Og for det tredje kan vi eVejledere modsat mange andre vejledere ikke være sikre på, at den vejledte vender tilbage. De forventer et kvalificeret svar her og nu,” siger Jannie Meedom Nielsen, som har lang og bred vejledererfaring, blandt andet fra AF, VIDAR, R.U.E. og UU.

En balancegang
Lidt provokerende kan man spørge, om der overhovedet er brug for vejledning, for alle informationerne er jo tilgængelige på internettet og endda samlet på ug.dk.

”Uddannelsessystemet er ikke nemt at gennemskue i dag. Der kommer hele tiden lovændringer, og der opstår nye uddannelser, som er svære at se forskel på. Folk har brug for en sparringspartner. De vil have perspektiv og tale med et andet menneske, der kan sige: Har du tænkt på de muligheder, der er bagefter? Hvad er dine livsvilkår? Og er du villig til at flytte for at læse?”

Chat-forum

”ug.dk overvælder dem. De har lyst til det hele eller forelsker sig i en titel. I virkeligheden har de brug for at bearbejde informationerne. Her hjælper vi dem med at gøre de mange fakta til relevant viden, som giver mere afklaring,” siger Jannie Meedom Nielsen.

Det er en balancegang at dosere informationsmængderne, så de giver mening for den vejledningssøgende. ”Vejledning er ikke noget uden information, men information kan ikke stå alene. Vi skal passe på ikke at overloade folk, men må føle os lidt frem. Nogle gange har folk brug for den rene information som et adgangskrav til en uddannelse. Andre gange udtrykker de tvivl. De har måske spekuleret på tre uddannelser. Her kan vi som vejledere med vores bredere viden give perspektiv. Ikke en facitliste, men redskaber til at prioritere og vælge.”

Alle vejledere bør have bred viden
Jannie Meedom Nielsen mener, at alle vejledningsinstanser bør prioritere den brede viden.
”Det kunne for eksempel være i UU. De vejleder også de lidt ældre unge, der ikke kom i gang efter folkeskolen. Den gruppe har brug for perspektiv på deres valg af ungdomsuddannelse for ikke at ’spilde tiden’. De har brug for at vide, om de for eksempel kan komme videre med mere uddannelse efter en mediegrafikeruddannelse. Eller hvilke fag, de skal vælge i en hf for at kunne søge direkte videre på en bestemt videregående uddannelse. Her er det vigtigt, at man som vejleder besidder den viden for at kunne hjælpe de unge bedst muligt.”

Sådan sætter eVejledning fokus på viden
Som et supplement til informationerne på ug.dk har Undervisningsministeriets eVejledning udviklet flere medarbejderværktøjer til intern videndeling. Værktøjerne holder vejlederne godt opdateret på hele uddannelsessystemet. 

  • Intern chat. Mens eVejlederne er i gang med at vejlede, kan de via en dialogboks på skærmen skrive spørgsmål og få svar fra de andre vejledere fordelt rundt i landet. 
  • Seminarer hvert kvartal. Hvert kvartal går eVejledningen i dybden med et vidensområde, for eksempel voksenuddannelse.
  • Faktaark. Vejledere med en særlig viden inden for et område udarbejder og opdaterer korte og klare faktaark som supplerende information til uddannelsesområder, der er beskrevet på ug.dk. På et faktaark om Grundlæggende Voksenuddannelse (GVU), er der fx tilføjet link til bekendtgørelsen om uddannelsen og et link til en GVU-bog, som en arbejdsgruppe under Undervisningsministeriet har udarbejdet.

Desuden abonnerer eVejlederne på nyhedsbreve fra fx ug.dk, Undervisningsministeriet, Videnskabsministeriet og Nationalt Videnscenter for Realkompetence.

 

Tidsskriftsnr.:
2011 nr. 3
Publiceringsdato:
30-08-2011

Ophavsret


© Schultz Information

Se ophavsret og ansvar

Kommentarer
Kommentarlink:
kommentarvisning:
Kommenter link:
Om forfatteren:
Faktatitel:
Fakta:
Artikeltitel:
Relaterede artikler:
Nyhedtitel:
Nyhedslinks:
Litteraturtitel:
Litteraturlink:
Linktitel:
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 4848 5505  E: kundeservice@schultz.dk

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.