Titel:
Uddannelsesparathedsvurderinger i teori og praksis
VF12 Printartikel:
FB
Kort tekst:
Af Anne Ærsøe

"Det politiske flertal har med vedtagelsen af Unge Pakke 2 taget radikalt anderledes metoder i brug for at løse problemet med de unge uden uddannelse og vejlederne og UU-centrene har med indførelse af uddannelsespligt, UPV og muligheden for sanktioner bevæget sig ind på et nyt område: myndighedsudøvelse."

Speciale i Pædagogisk Sociologi, Vinter 2013
Person:
Fotoreportage:
Lang tekst:

Anne Ærsøe har kigget nærmere på følgende:

  • Ungepakke 2 medfører nye myndighedsopgaver for vejlederne. Hvordan påvirker den tilsyneladende magtcentrering og dobbeltrolle UU-vejledernes arbejde og forhold til eleverne?
  • UPV blev taget i brug første gang i foråret 2011. Det giver mulighed for at se nærmere på de første praktiske erfaringer og resultater. Hvilke konsekvenser har fortolkningsmulighederne i lovteksten med hensyn til begreberne faglige, sociale og personlige forudsætninger? Hvordan har UPV fungeret i praksis og virker det efter hensigten?
  • På det samfundsmæssige plan vil det være relevant at undersøge: hvordan kan Unge Pakker, uddannelsesvejledning og UPV forstås i et samfundsperspektiv specielt med hensyn til ulighed og sortering i uddannelsessystemet?

Læs specialet: Uddannelsesparathedsvurderinger i teori og praksis - vejledningens dilemmaer
Læs resumé af specialet

Tidsskriftsnr.:
Publiceringsdato:
23-04-2014
Kommentarer
Kommenter link:

Ophavsret


© Schultz Information

Se vilkår og betingelser

Kommentarlink:
kommentarvisning:
Om forfatteren:
Faktatitel:
Fakta:
Artikeltitel:
Relaterede artikler:
Nyhedtitel:
Nyhedslinks:
Litteraturtitel:
Litteraturlink:
Linktitel:
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 7228 2826  E: kundeservice@schultz.dk

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.