Titel:
Tre skarpe til Rasmus Ørnberg Andersen - om anbefalinger til elevplanen
VF12 Printartikel:
FB
Kort tekst:
En ny rådgivningsgruppe bestående af 21 eksperter skal komme med anbefalinger om forenkling af elevplanen. En af dem er Rasmus Ørnberg Andersen, som er UU-vejleder og afdelingsleder i UU-Lillebælt. Vi har spurgt ham, hvad han kan og vil bidrage med – og hvorfor. 
Person:
Fotoreportage:
Lang tekst:
  1. Hvad er det særlige, du kan bidrage med som vejleder og afdelingsleder fra UU?
    Først og fremmest bliver det et spændende og vigtigt arbejde at tage fat på, og jeg er så glad for, at Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) er inviteret med.

    Jeg mener, at jeg med min viden fra mit arbejde i UU kan bidrage til, at elevplanen i udskolingen kan blive én samlet plan. Den plan skal både indeholde elevens elevplan, uddannelsesparathedsvurdering, uddannelsesplan og studievalgsportfolio.

    I dag har vi i udskolingen fire forskellige planer at navigere i sammen med skolerne, eleven og elevens forældre – det er alt for uoverskueligt. Jeg vil gøre mit for at bidrage til at gøre elevplanen til ét samlet overskueligt arbejdsredskab til gavn for både skole, UU og ikke mindst elev og forældre.
     
  2. Hvad er dine mærkesager?
    Hvordan kan elevplanen understøtte en meningsfuld uddannelsesparathedsvurderings-proces? Og hvordan kan elevplanen styrke elevernes overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse? De spørgsmål, mener jeg, er vigtige at udforske i vores arbejde og efterfølgende komme med nogle kvalificerede bud på.

    Og så er det som sagt vigtigt for mig at få lavet én samlet plan, som er nem både at orientere sig i og løbende tilpasse, efterhånden som tingene ændrer sig.

    Det skal blive til en plan, som elev og forældre finder det relevant og nødvendigt at orientere sig i. Det vil kun ske, hvis vi får lavet en plan, som er overskuelig, og hvor alle relevante informationer er samlet èt sted. Som repræsentant for UU mener jeg, at uddannelsesplan, uddannelsesparathedsvurdering, handleplan og studievalgsportfolio selvfølgelig skal integreres i elevplanen.

     
  3. Hvordan forestiller I jer, at jeres anbefalinger skal operationaliseres i praksis?
    Det skal fremgå tydeligt, hvem der har hvilke roller og opgaver, så samarbejdet om eleverne i udskolingen kan blive endnu stærkere end det er i dag.

    Det vil kræve en oprydning i nutidens it-systemer, så der i fremtiden kan leveres et uhindret flow mellem de nødvendige systemer.

    Der lægges op til en sammenhængende plan for udskolingen med en sammenkobling af undervisnings- og vejledningsaktiviteter i aftalen ’Fra folkeskole til faglært’. Det er jeg sikker på bliver en hjælp, når anbefalingerne skal operationaliseres.
     

 

Vil du vide mere?

 


 


 

 
Disclaimer:
Denne artikel er normalt ikke gratis, men vi synes alligevel, at du skal læse den. Prøv også Vejlederforum i en måned. Så kan du læse mange flere.
  1. Hvad er det særlige, du kan bidrage med som vejleder og afdelingsleder fra UU?
    Først og fremmest bliver det et spændende og vigtigt arbejde at tage fat på, og jeg er så glad for, at Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) er inviteret med.

    Jeg mener, at jeg med min viden fra mit arbejde i UU kan bidrage til, at elevplanen i udskolingen kan blive én samlet plan. Den plan skal både indeholde elevens elevplan, uddannelsesparathedsvurdering, uddannelsesplan og studievalgsportfolio.

    I dag har vi i udskolingen fire forskellige planer at navigere i sammen med skolerne, eleven og elevens forældre – det er alt for uoverskueligt. Jeg vil gøre mit for at bidrage til at gøre elevplanen til ét samlet overskueligt arbejdsredskab til gavn for både skole, UU og ikke mindst elev og forældre.
     
  2. Hvad er dine mærkesager?
    Hvordan kan elevplanen understøtte en meningsfuld uddannelsesparathedsvurderings-proces? Og hvordan kan elevplanen styrke elevernes overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse? De spørgsmål, mener jeg, er vigtige at udforske i vores arbejde og efterfølgende komme med nogle kvalificerede bud på.

    Og så er det som sagt vigtigt for mig at få lavet én samlet plan, som er nem både at orientere sig i og løbende tilpasse, efterhånden som tingene ændrer sig.

    Det skal blive til en plan, som elev og forældre finder det relevant og nødvendigt at orientere sig i. Det vil kun ske, hvis vi får lavet en plan, som er overskuelig, og hvor alle relevante informationer er samlet èt sted. Som repræsentant for UU mener jeg, at uddannelsesplan, uddannelsesparathedsvurdering, handleplan og studievalgsportfolio selvfølgelig skal integreres i elevplanen.

     
  3. Hvordan forestiller I jer, at jeres anbefalinger skal operationaliseres i praksis?
    Det skal fremgå tydeligt, hvem der har hvilke roller og opgaver, så samarbejdet om eleverne i udskolingen kan blive endnu stærkere end det er i dag.

    Det vil kræve en oprydning i nutidens it-systemer, så der i fremtiden kan leveres et uhindret flow mellem de nødvendige systemer.

    Der lægges op til en sammenhængende plan for udskolingen med en sammenkobling af undervisnings- og vejledningsaktiviteter i aftalen ’Fra folkeskole til faglært’. Det er jeg sikker på bliver en hjælp, når anbefalingerne skal operationaliseres.
     

 

Vil du vide mere?

 


 


 

 
Tidsskriftsnr.:
Publiceringsdato:
26-04-2019
Kommentarer
Kommenter link:

Ophavsret


© Schultz Information

Se vilkår og betingelser

Kommentarlink:
kommentarvisning:
Om forfatteren:
Faktatitel:
Fakta:
Artikeltitel:
Relaterede artikler:
Nyhedtitel:
Nyhedslinks:
Litteraturtitel:
Litteraturlink:
Linktitel:
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 7228 2826  E: kundeservice@schultz.dk

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.