Læringsbegrebet skal tæmmes  

Lene Tangaard på Afveje

 

Forskning

Hvad har du undersøgt? Hvorfor er det vigtigt? Hvad er de vigtigste budskaber? Hvad kan praktikerne lære af forskningen? 

Det spørger Vejlederforum forskerne om. Det gør vi, fordi vores læsere har efterspurgt formidling af forskning, der er til at forstå - og til at omsætte. Velkommen til vores koncept Kort og godt - fra forskning til praksis.
 

Er du ikke allerede medlem? Få et gratis prøveabonnement.

Hvordan bliver FGU en meningsfuld ’stopover’? 
Styringslogikken kan risikere at spænde ben for, at den unge kan tage ejerskab for forløbet, advarer lektorerne Marianne Tolstrup og Trine Lippert. De har fasciliteret en forskningscirkel bestående af praktikere fra de institutioner, der skal samarbejde om den nye FGU-uddannelse. 
img_bund_prikstreg.gif
Hvad sker der med læring og faglighed i en præstationskultur? 
Præstationskulturen på ungdomsuddannelserne skal op til debat, mener lektor Arnt Louw og professor Noemi Katznelson, der gennem et større forskningsprojekt har undersøgt, hvilken betydning den har for elevernes læring og faglighed. 
img_bund_prikstreg.gif
Dominerende diskurser skaber skel 
Erhvervsuddannelser bliver omtalt som uddannelser, hvor man bruger hænderne, og gymnasier som uddannelser hvor man bruger hovedet. Men der er brug for en langt mere nuanceret formidling af, hvad ungdomsuddannelserne indeholder, mener ph.d.-studerende Tilde Mette Juul, der står bag en ny afhandling, om hvordan og hvorfor de unge vælger, som de gør. 
img_bund_prikstreg.gif
Fra valg til læring 
Vejledningsaktiviteter skal være meningsfulde for den unge, understreger lektor Randi Boelskifte Skovhus, der foreslår et perspektivskifte fra valg til læring i sin nye ph.d. afhandling om vejledning i folkeskolens ældste klasser. Afhandlingen viser nemlig, at det store fokus på valg lukker ned frem for at åbne op.
img_bund_prikstreg.gif
Tværfaglige teams skal turde tilpas uenighed 
Hvordan træffer det tværfaglige team beslutninger og navigerer i krydspresset af institutionelle rammer og professionelle ansvar? En af måderne er et behov for at blive hurtigt enige, viser forskning. Vejlederforum har allieret sig med adjunkt og ph.d. studerende Tanja Dall, der kort og godt fortæller os, hvad vi kan lære af hendes forskning i jobcentrenes tværfaglige rehabiliteringsteam. 
img_bund_prikstreg.gif
Vejledning til voksne halter 

Voksne har behov for vejledning meget tidligere, end det i praksis er tilgængeligt, viser forskning. Vejlederforum har allieret sig med forskningsleder og lektor Rie Thomsen, der kort og godt fortæller, hvad vi kan lære af forskningsartiklen ”Left to your own devices – the missed

potential of adult career guidance in Denmark”.

img_bund_prikstreg.gif
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 7228 2826  E: kundeservice@schultz.dk

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.